Ensiksi ennen varoittelua kuitenkin kiitokset Infra Ry:lle maaliskuun päällystekursseista Helsingissä Hotelli Arthurissa. Pääsin itsekin puhumaan kyseisille päiville Pirkanmaan paikkausurakan eli tuttavallisemmin KIMPPA-urakan kokemuksista. Kurssilla oli salin täydeltä kuulijoita ja kutakuinkin kaikki olivat kuulleet KIMPASTA aikaisemminkin. Tämä lämmitti sydäntä, sillä tästä kohta 3-vuotiaasta pilotista on puhuttu useammalla areenalla ja monella eri kokoonpanolla. KIMPPA-mallin analysointi on nyt käynnissä ja tuloksia tarvitaan jo ensi syksynä, jolloin päällysteiden paikkaamisen hankintatapa Pirkanmaalla päätetään seuraaville vuosille.
Päällystekursseilla mieltä lämmitti erityisesti Vesa Männistön esitys korjausvelkarahasta, jolla saadaan päällystysmääriä lisättyä merkittävästi seuraavan kolmen vuoden aikana. Lisäksi nykyinen – ja toivottavasti pidempäänkin – edullinen bitumin hinta osaltaan auttaa toteuttamaan järkeviä päällystehankintoja.
Nyt seuraa otsikossa mainittu varoitus. Vaikka päällystysmäärät kasvavat seuraavan kolmen vuoden aikana, jää alemmalle verkolle väistämättä teitä, joiden pääasiallinen toimenpide on edelleenkin paikkaaminen. Päällystereiät ja epätasaiset paikat ovat autoilevalle tienkäyttäjälle etupäässä mukavuushaitta. Eilen uutisoitiin, että tienkäyttäjien vahingonkorvaushakemusten määrät ovat kasvaneet ja nimenomaan vannevauriot lisääntyneet. Toki mieliharmia aiheutuu myös rengasrikoista. Motoristeille päällystevauriot saattavat kuitenkin olla mukavuushaitan sijaan kohtalokkaita. Aurinkoinen huhtikuu houkuttelee motoristeja liikenteeseen vaikka hiekoitushiekka on vielä monin paikoin harjaamatta ja pientareet pölyävät sankasti. Toivoisinkin, että jokainen moottoripyöräilijä tiedostaisi, että maanteiden kunto on huonoimmillaan huhti-toukokuussa, eli juuri nyt, kun pyörät kaivetaan esille talvisäilöstä ja patoutunut ajamisenhalu on suurimmillaan. Nyt roudan sulamisen aikaan päällysteet ovat myös erityisen epätasaisia. Varokaa siis heikkojen jäiden lisäksi heikkoja päällysteitä!
Päällysteiden kunto on monella mittarilla mitattuna heikentynyt viimeisten vuosien aikana. Päällystevaurioiden tai -paikkojen väistely suurilla nopeuksilla altistaa ajovirheille, joiden seurauksena pyörä lähtee käsistä ihan sananmukaisesti. Liikenneturvan julkaiseman kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien tutkimuksessa on tilastoitu, että 30% onnettomuuksista johtuu juuri suistumisesta. Tienpitäjä ei pysty korjaamaan, päällystämään tai paikkaamaan kaikkia teitä samanaikaisesti. Riskienarviointi olisi kenties paikallaan ennen ajokauden aloittamista. Tässä vielä asiallista mutta karua faktaa: Liikenneturvan vuonna 2015 julkaisema tutkimus moottoripyöräonnettomuuksista
0 kommenttia